Log in
Foto's aanbieden
Foto's zoeken
HomeNieuws & weblog › Social media voor fotografen

Social media voor fotografen

Elst, maandag 16 februari 2015
Door gebruik te maken van social media kunt u als fotograaf laagdrempelig in contact komen met een groot aantal potentiële klanten. In plaats van een investering in geld aan reclamecampagnes, investeert u uw tijd aan social media. Houd er rekening mee dat als u social media serieus inzet, regelmatig onderhoud nodig is om de communicatie kanalen goed te onderhouden..

Voorbeelden van social media zijn Facebook, Twitter, Google Plus, Linkedin, Instagram, Pinterest, Flickr en Foursquare. Kies één of meerdere social media kanalen die bij u, uw doelgroep en uw dienstverlening passen. Voor fotografen zijn Facebook en Twitter interessant vanwege het bereik in Nederland. Instagram, Flickr en Pinterest zijn mogelijk interessant vanwege de link met fotografie.

Gedraag je op de social media kanalen ook sociaal. De reden dat je doelgroep je gaat volgen is waarschijnlijk dat ze je berichten interessant of leuk vinden. Daar kun je op inspelen.


Doe alleen wat bij u past en wat u leuk vindt, anders houdt u het op de lange termijn niet vol. Niets dodelijker dan een account waarbij de eerste paar posts online staan, en waar vervolgens niets mee gebeurt. Wanneer u bijvoorbeeld de berichten van uw Twitter-account op uw website heeft staan, en uw laatste tweet is van een jaar geleden, dan kunt u Twitter beter van uw site afhalen of helemaal met Twitter stoppen.

Publishing tools


Er zijn diverse handige social media publishing tools beschikbaar als Hootsuite, Tweetdeck, Buffer. Met deze tools kunt content eenvoudig delen op uiteenlopende kanalen zoals als Linkedin, Facebook en Twitter. Indien gewenst met uitgestelde publicatiemomenten, zodat u alvast berichten kunt klaarzetten.

Houd er wel rekening mee dat verschillende kanalen verschillende soorten content vereisen. Zie het niet alleen als tijdsbesparing en automatiseringstool. Als er op die manier naar gekeken wordt en berichten op dezelfde manier naar alle kanalen worden doorgezet, mist het de unieke kracht per social media kanaal.

Twitter


Twitter is een gratis sociaal netwerk, met meer dan 288 miljoen actieve gebruikers, bestaande uit tweets: een bericht dat maximaal 140 karakters bevat. Deze beperking van karakters is tegelijkertijd de kracht van Twitter. Hierdoor zijn in een korte tijd een flink aantal berichten en mensen te volgen.

Ga slim om met die kleine hoeveelheid tekens van uw tweet. De lezer moet verleid worden om door te klikken naar het hele artikel. Om die reden kan het raadzaam zijn om af te wijken van de titel van het artikel en er juist een aansprekende zin uit te pakken. Voeg daar een slimme hashtag aan toe en de kans is groter op doorkliks en/of een retweets.

Om meer volgers te krijgen kan het helpen om zelf relevante twitteraars uit je doelgroep te gaan volgen, berichten te sturen of tweets te retweeten. Ook hiervoor zijn tools te gebruiken als Tweetadder.

Facebook


Facebook is een sociaal netwerk waar gebruikers persoonlijke interesses delen met anderen. Op dit moment heeft Facebook meer dan 1,3 miljard actieve gebruikers.

Facebook biedt twee kanalen. Persoonlijke profielen en bedrijfspagina’s. Op een persoonlijke pagina kunt u berichten plaatsen uit de privésfeer, die u deelt met familie en vrienden. Gebruik dit profiel niet voor zakelijke doeleinden. Hiervoor is de bedrijfspagina beschikbaar.

Schrijf voor de bedrijfspagina gericht voor de doelgroep van uw bedrijf. Op Facebook is meer ruimte voor tekst. Maak hier handig gebruik van, maar overdrijf niet. Éen of twee alinea’s tekst is meer dan voldoende. Het helpt om relevante afbeeldingen bij te voegen, om het bericht visueel te ondersteunen. Dat moet als fotograaf toch lukken. Eindig het bericht met een vraag om meer interactie te verkrijgen.


LinkedIn


LinkedIn is een social netwerk van meer dan 330 miljoen gebruikers, gericht op werkende mensen. Het netwerk heeft een een zakelijker karakter. Wanneer u meerdere functies heeft kan uw netwerk (volgers) wat minder gericht zijn. Maak de berichten die u op LinkedIn deelt nog meer to-the-point en zorg er voor dat de focus ligt op een onderwerp waar de volger ook daadwerkelijk iets aan heeft.

Op LinkedIn kunt u groepen gebruiken. Deze zijn een stuk gerichter. Let op dat u berichten die u in een groep plaatst aanpast op de doelgroep.

Instagram


Instagram is een sociale fotografie applicatie beschikbaar voor de meeste smartphones. Het netwerk bestaat uit meer dan 300 miljoen actieve gebruikers. Foto’s kunnen gemakkelijk worden bewerkt en gedeeld worden. Het delen kan via het Instagram-netwerk maar ook via andere social media kanalen zoals Facebook, Twitter en andere netwerken. Koppel hiervoor uw Instagram-account aan de andere netwerken.

Zorg voor interessante foto’s, waardoor uw netwerk groeit. Denk hierbij naast uw beste foto’s, ook aan behind the scenes of sneak preview foto’s. Instagram kan ondersteunend werken bij Story telling. Net als bij de andere social media kanalen bevordert u interactie ook bij Instagram door te reageren en vragen te stellen.

Pinterest


Pinterest is een sociaal netwerk dat als een soort prikbord fungeert. Gebruikers kunnen afbeeldingen van het internet pinnen en vervolgens op eigen moodboards plaatsen. Dagelijks heeft de website zo’n 136 miljoen bezoekers, waarvan ongeveer 70% vrouw is. Pinterest geeft geen gebruikersaantallen weer.

Een moodboard kan ingezet worden voordat een fotoshoot plaatsvindt. Bijvoorbeeld bij een portretshoot, kunnen fotograaf en model samen een moodboard samenstellen, zodat vooraf de verwachtingen beter samenkomen. Laat je inspireren door de fotografie gerelateerde categorieën op Pinterest.

Flickr


Flickr wordt niet echt gezien als een sociaal netwerk, maar het bevat zeker een aantal aspecten daarvan. Flickr heeft ongeveer 100 miljoen gebruikers. Op Flickr zijn fotografen te volgen en zijn foto’s gemakkelijk te delen. Met een gratis account kunt u tot 1 terabyte aan foto’s uploaden en delen. U kunt zich ook laten inspireren door andere fotografen.

Behalve op de website van Flickr zijn de foto’s te delen via een app op iPhone en Android smartphones.

Vergelijkbaar met Flickr, maar meer gericht op professionelere fotografen is 500px. Ook hiervan is zowel een website als een app beschikbaar.

Actualiteit


Speel in op de actualiteit. Wanneer deze voldoende grappig zijn, maakt u kans op retweets. In het beste geval gaan deze viral en bent u verzekerd van aardig wat exposure. In onderstaand voorbeeld wordt slim gebruik gemaakt van de hashtag #50ShadesOfGrey.



Adverteren


Naast de vele gratis mogelijkheden om met uw doelgroep in contact te komen via social media, die u hooguit tijd kosten, kan het ook de moeite zijn om te experimenteren met betaalde diensten van social media. Denk hierbij aan Facebook ads of Twitter ads. Beide diensten zijn in ontwikkeling waardoor er regelmatig nieuwe mogelijkheden bijkomen.

Ook zijn er nog niet zoveel klanten in Nederland van deze diensten, waardoor de tarieven een stuk lager liggen in vergelijking met bijvoorbeeld Google Adwords. Er zijn genoeg voorbeelden gezien waarbij Facebook campagnes een veel hoger rendement laten zien dat Google Adwords campagnes.

Het loont de moeite om hiermee te experimenteren. U kunt laagdrempelig met kleine bedragen starten. Door vooraf goed te bepalen wat de doelstellingen zijn en achteraf de beschikbare statistieken goed te analyseren, bepaalt u gemakkelijk of een campagne succesvol is en vervolg campagnes zinvol blijken.

A/B tests


Wanneer u social media kanalen serieus als marketinginstrument gebruikt, kunt u overwegen om A/B-tests uit te voeren op uw berichten. Stel dat u een interessant artikel dat op uw eigen website staat wilt promoten via Twitter, dan kunt u dat bericht twee keer via Twitter plaatsen. Zorg er voor dat u twee keer een andere titel of inhoud gebruikt. Meet vervolgens het aantal retweets, favorites, mentions en kliks. Zorg er ook voor dat er voldoende tijd zit, tussen het eerste en tweede Twitterbericht. Het is wel noodzakelijk dat u voldoende volgers heeft, om ook een significant verschil te kunnen meten.

Leer vervolgens van deze inzichten voor vervolg-tweets. Als blijkt dat de tweede tweet beter werkt, pas dan de titel van het originele artikel op uw website aan.

Conclusie


Social media kunnen voor fotografen nuttig zijn om nieuwe en bestaande doelgroepen te bereiken. Zowel voor ondersteuning, inspiratie of marketing doeleinden. Juist als fotograaf kunt u uw posts ondersteunen met kwalitatieve en relevante foto's. Kies één of meerdere social media kanalen die goed bij u passen. Op die manier blijft het leuk en kunt u uw netwerk kwaliteit blijven leveren en laten groeien. Gebruik van een aantal handige tools, maar ga hier wel behoedzaam mee om.

We wensen u veel plezier en succes! Hebt u vragen of kunnen we u op een andere manier bij uw (social media) marketingactiviteiten helpen, dan horen we het natuurlijk graag.